Sabtu, 16 Oktober 2010

JUM'AT ROMANTIS


I don’t want to go another day
So I’m telling you exactly what is on my mind
Seems like everybody is breaking up
Throwing their love away
I know I got a good thing right here
That’s why I say..

Di satu hari, dimana hari besar bagi agamanya.. Ia duduk bersanding dengan seorang lelaki dalam sebuah bus yang mengantar ke kotanya. Lelaki yang telah lama hadir dalam hidupnya, mengisi hari-harinya dengan gulali-gulali manis . Lelaki yang selama ini selalu siap menyiapkan telinga untuk segala keluh kesahnya. Satu lelaki dari masa lampau yang sempat terkubur bersama kenangan-kenangan masa remajanya.

Dengan senyum malu-malu ia berbagi segala cerita tentang kekonyolannya, bahagianya, kekhawatirannya, dan bahkan kisah sedihnya. Tak sungkan ia hujani lelaki itu dengan cubitan dan pukulan manjanya. Ia temukan suntikan semangat saat menatap wajah lelaki itu. wajah yang selalu memancarkan harapan dan mimpi untuknya.

Sesekali ia terdiam, matanya menerawang jauh keluar jendela. Ada kebahagiaan di matanya, ada sesuatu yang bergejolak di hatinya. Bukan amarah, bukan pula bahagia biasa. Dan akhirnya ia menyerah pada satu kesimpulan. Ia jatuh cinta..

Bukan yang pertama kali ia jatuh cinta pada lelaki itu. Tapi kali ini ia terseret lebih jauh dalam perasaan yang ia yakini cinta. Mungkin perjalanan itulah yang membuat jatuh cintanya kali ini lebih indah, lebih syahdu daripada hari lainnya. Duduk sebangku dengan diiringi alunan simfoni cinta dari penyanyi-penyanyi papan atas di negerinya. Ditambah pembicaraan dan gombalan-gombalan romantis dari bibirnya dan lelaki itu.

Nobody’s going to lo
ve me better, I must stick with you forever
Nobody’s going to take me higher , I must stick with you
You know how to appreciate me , I must stick with you my baby
Nobody ever made me feel this way, I must stick with you….(stickwitu-pussycat dolls)

Detik demi detik, menit demi menit ia nikmati perjalanan itu dalam diam. Ia rangkum luapan bahagianya dalam doa-doa kecil. Ia rekam semua alunan nafas lelaki kecintaannya itu. Ada keengganan bila ia tertinggal spersekian mikrodetik dalam moment tersebut. Mungkin terlihat aneh, tapi itulah cinta. Yah.. ia jatuh cinta. Ia biarkan dirinya dan hatinya terseret jauh dalam pesona lelaki itu .

Hingga akhirnya bus yang ia tumpangi bersama lelaki itu harus berhenti di kotanya. Tempat dimana ia dan lelaki kecintaannya harus terpisah untuk sementara. Saat itu pula rasa cintanya berubah menjadi rindu amat sangat ketika harus mentap punggung kecintaannya yang semakin menjauh…

Dua jam mungkin singkat bagi orang-orang yang seperjalanan bersamanya. Namun dua jam perjalanan ke kotanya telah membawa cinta baru kehatinya , senyuman arumanis di bibirnya, dan juga kubangan rindu yang dalam di hidupnya… -nury-
Bookmark and Share

Tidak ada komentar:

Posting Komentar